Een thuis om te groeien: indrukken uit het Zavelhuis

Als GiPSo had Bart de voorbije maand de kans om Het Zavelhuis in Herent te bezoeken. Hij schreef een verslagje over zijn bezoek!

De eerste stappen van Het Zavelhuis dateren al van 2012, toen een groep ouders verkennende gesprekken voerde over de mogelijkheden om een warme thuis te creëren voor hun kinderen. De zoektocht naar een geschikte locatie nam twee jaar in beslag. Rond 2014/2015 kwam er contact met de kerkfabriek, die meteen geloofde in hun concept en hen actief steunde.

In die periode begeleidde Bies Hendrickx het proces en kwamen de ouders ook in contact met Woontrots, de huisvestingsmaatschappij. Samen werkten ze het concept verder uit, werden doelgroepenplannen rond sociaal wonen met ondersteuning opgesteld, en werd alles in beweging gezet om de realisatie van Het Zavelhuis mogelijk te maken.

Sinds november 2021 biedt het Zavelhuis een warme thuis voor 15 (jong)volwassenen. Zij hebben in het Zavelhuis elk hun eigen studio. Daarnaast zijn er ook verschillende gemeenschappelijke ruimtes: 2 livings, 2 keukens, een groot terras, een tuin,… In het Zavelhuis kunnen ze een leven lang wonen mét ondersteuning, dicht bij hun bestaande netwerk. Overdag gaan de bewoners naar hun diverse dagactiviteiten. ’s Avonds komen ze terug thuis in het Zavelhuis, elk met hun eigen verhaal.

Al bij aankomst voelde ik dat dit geen gewoon bezoek zou worden. Katrien (voorzitter vzw), Bart (bestuurder) en An-Sofie (verantwoordelijke begeleiding) stonden me op te wachten om samen met hen het Zavelhuis te verkennen. Met een warmte en openheid die meteen duidelijk maakten waar Het Zavelhuis voor staat: een thuis, gedragen door mensen met een groot hart en een duidelijke visie.

Ze vertelden hoe het allemaal begon met een eerste bijeenkomst van een groep ouders in de Zavelstraat in Kessel-Lo. De keuze voor de naam Zavel bleek allesbehalve toevallig. Zavel is een minerale grondsoort die bekendstaat om haar vruchtbaarheid, bewerkbaarheid en doorwortelbaarheid. Het is een prachtige metafoor voor wat Het Zavelhuis elke dag wil zijn: een plek waar mensen kunnen groeien, wortelen en tot bloei komen.

Ook het logo zit vol betekenis. De gele zon staat voor geluk en welzijn, het uiteindelijke doel van alles wat ze hier doen. Het blauwe huis symboliseert een thuis voor het leven. De groene wortels, in de vorm van een ondersteunende hand, verwijzen naar de sterke verankering in het familiale en sociale netwerk, maar ook in de buurt van Herent. En tijdens mijn bezoek merkte ik hoeveel daarvan écht voelbaar is.

Tijdens de rondleiding kon ik niet anders dan glimlachen. Overal zag ik jongvolwassenen die duidelijk goed in hun vel zitten, begeleiders die met liefde en toewijding werken, en een sfeer die rust en geborgenheid uitstraalt. Zelfs in de eetruimte was het aangenaam vertoeven, mede dankzij de aandacht voor akoestiek en geluiddemping, een detail dat een wereld van verschil maakt wanneer iedereen samenkomt.

Een bijzonder aangename verrassing waren de individuele studio’s. Elke bewoner beschikt over een eigen plek vol licht en warmte, mét eigen badkamer en sanitair. Je voelt dat dit met zorg is ontworpen: hier is ruimte voor autonomie, privacy en eigenwaarde. Het is precies die huiselijke kwaliteit die van Het Zavelhuis zo’n warme Thuis maakt.

De ligging midden in een woonwijk versterkt dat inclusieve karakter nog meer. Het Zavelhuis maakt écht deel uit van de buurt. Dankzij de Zavelhuis mobiel, die sinds april 2022 deel uitmaakt van het dagelijkse leven, werd de leefwereld van de bewoners bovendien nog wat groter. En ook sport en beleving krijgen hier een opvallend sterke plaats. De enthousiaste deelname aan de 1000 km per fiets liet geen twijfel: hier wordt niet alleen geleefd, hier wordt genoten.

Wat me persoonlijk het meest zal bijblijven, zijn de bewoners zelf: ontspannen, lachend, volledig zichzelf. Je ziet dat ze hier een plek hebben gevonden waar ze mogen groeien, ontdekken en dromen. Dat is zonder twijfel te danken aan het sterke team van Zavelhuis-begeleiders, ondersteund door de deskundigen van Ferm. Zij geven elke dag opnieuw vorm aan die droom van een echte Zavel-Thuis. En met een peter als Bart Swings zit er letterlijk en figuurlijk beweging in het verhaal.

Als GiPSo zien we opnieuw wat een groep ouders, omringd door een sterk netwerk, kan realiseren wanneer ze samen volhouden en vooruitdenken. Inclusie, betaalbaarheid, eigen regie en solidariteit zijn hier geen grote woorden, maar de echte fundamenten waarop dit prachtige project staat.

Aan Katrien, Bart, An Sofie, het hele team én alle bewoners: dankjewel voor jullie warme ontvangst, jullie openheid en de inkijk in jullie mooie thuis. Wij, GiPSo, wensen jullie alle succes toe in de toekomst. Jullie zijn een inspirerend voorbeeld van wat een thuis kan betekenen.

1 like

Opnieuw een mooi verslag van een mooi verhaal.

2 likes