In verschillende ouderinitiatieven merken we dat sommige trekkers ook werknemer zijn binnen hun eigen vzw. Dat roept vragen op:
Hoe combineer je dat op een correcte manier, zonder belangenconflict?
Daarnaast krijgen we ook steeds vaker vragen over privacy en cameragebruik in woonprojecten.
Sommige projecten plaatsen camera’s in gemeenschappelijke ruimtes of zelfs in kamers van bewoners, bijvoorbeeld om veiligheid te verhogen.
Maar hoe zit dat met de privacywetgeving? En hoe lang mag je beelden bewaren?
Om elkaar te helpen, willen we zicht krijgen op hoe andere projecten dit aanpakken én welke documenten of protocollen er al bestaan.
Doe mee aan de korte poll hieronder en deel gerust extra toelichting of documenten in de reacties.
Hebben jullie een protocol of document dat hierover gaat? Maar deel je het liever privé? Stuur het gerust door naar info@gipso.be dan kunnen we een overzicht maken voor het netwerk.
In ons ouderinitiatief zijn één of meerdere trekkers ook werknemer binnen de vzw:
- Ja
- Nee
- In overweging
- We zoeken nog uit hoe dat kan
Vertel in de reacties hoe jullie dit juridisch of praktisch geregeld hebben (of welke uitdagingen er zijn)
In ons ouderinitiatief gebruiken we camera’s voor toezicht of veiligheid:
- Ja in de gemeenschappelijke ruimte
- Ja, ook in individuele kamers
- Nee, maar we overwegen het
- Nee, dat doen we bewust niet
- Onzeker, we zoeken nog uit wat mag
- Wij doen het op een andere manier ( leg uit hieronder)
Vertel in de reacties hoe jullie omgaan met toestemming, bewaartermijn en privacy. Hebben jullie een protocol of document? Deel gerust de kern of stuur het ons door.
Met jullie input willen we een inspiratiebundel maken met bestaande afspraken, protocollen en voorbeelden dus alle input is meer dan welkom!