REGIO VLAAMS-BRABANT, Baal
“Mijn droom om een eigen plek te creëren is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Ze groeide langzaam, gevoed door mijn werk in de bijzondere jeugdzorg, mijn ervaring als maatschappelijk werkster én als mama van twee kinderen met autisme. Onze dochter kan niet voltijds naar school gaan. De zoektocht naar een plek waar zij tot rust kon komen, was moeilijk. Maar tegelijk bracht die zoektocht ook iets moois: het zaadje voor De Groei-Hangaar.” – Annelies Verhaegen
Annelies is 42, mama van twee, en maatschappelijk werkster in UZ Leuven. Vanuit haar persoonlijke ervaring en professionele achtergrond wil ze iets teruggeven aan kinderen en gezinnen die – net als zijzelf – voelen dat het bestaande zorg- en onderwijssysteem niet altijd volstaat. In haar eigen tuin, met drie therapiepony’s en een knusse schuur, wil ze één dag per week maximaal vijf kinderen tussen 7 en 13 jaar ontvangen voor een prikkelarme, warme en zinvolle dagbesteding. De kleinschaligheid is bewust gekozen om intensieve, individuele aandacht te kunnen bieden.
Creatieve ateliers, verzorging van dieren, fruitbomen, rustmomenten en kleine groepssamenstelling staan centraal. Kinderen die vaak ‘uitvallen’ of nergens helemaal lijken te passen, krijgen hier wél een plek waar ze gewoon mogen zijn, op hun tempo.
“De Groei-Hangaar wil een veilige haven zijn waar kinderen niet moeten ‘meekunnen’, maar gewoon mogen landen, rusten en zichzelf terugvinden.”
Op dit moment zit het project nog in de conceptuele fase. De vzw is opgericht, de eerste vrijwilligers zijn in beeld, de ideeën zijn helder. Maar natuurlijk duiken er ook obstakels op – vergunningen, regelgeving, afstemming met bestaande structuren…
Tijdens een eerste verkennend gesprek met GiPSo werden haar plannen verder aangescherpt: van de noodzaak tot een heldere visie tot de concrete regelgeving rond vergunningsaanvragen en herbestemming van landbouwgrond.
GiPSo zal de komende maanden ondersteuning bieden in het uitwerken van het beleidsplan, de intakeprocedures en het regelgevend kader.
In de toekomst droomt Annelies ervan om het project structureel uit te bouwen en samenwerking aan te gaan met scholen, jeugdverenigingen en lokale besturen.
Hoewel De Groei-Hangaar onafhankelijk zal kunnen werken, is er een mooi complementair verband mogelijk met vzw De Rimpeling, die zich focust op dagbesteding voor jongvolwassenen en mensen met jongdementie. Waar De Rimpeling de bovenbouw aanbiedt, wil De Groei-Hangaar een startpunt zijn voor jongere kinderen die vandaag tussen de mazen van het net vallen.
“Na het gesprek met GiPSo voelde ik me minder alleen. Als ik straks nog tegen muren bots, weet ik: we botsen samen,” aldus Annelies.
Dit project staat nu ook op onze website : GiPSO - De Groei-Hangaar
Heb je nog vragen over dit project? Of borrelt er bij jou intussen ook een idee om zelf iets op te starten – gelijkaardig of helemaal anders?
Bij GiPSo ben je altijd welkom om aan te kloppen voor inspiratie, advies of ondersteuning.
Wij stappen graag met je mee: of je nu droomt van een kleinschalige dagbesteding, een woonvorm voor mensen met een beperking, een combinatie van met en zonder beperking, of een project voor ouderen. Samen verkennen we de mogelijkheden.
Neem vrijblijvend contact op via info@gipso.be en bekijk onze website via GiPSO