dat is een inschatting maken van de kosten en opbrengsten voor de volgende (3) jaren , met andere woorden we gaan kijken of het initiatief kan uitgroeien tot een rendabele onderneming.
De kosten worden opgesplitst in:
- vaste kosten; kosten afhankelijk van het aantal personen zoals huur, verzekeringen, taksen, nutsvoorzieningen,….
- variabele kosten; kosten afhankelijk van het aantal personen zoals voeding,
personeelsbezetting, …
opbrengsten – kosten = resultaat
- indien positief, voldoende groot resultaat → prima
- indien negatief of onvoldoende groot resultaat → bijsturen!! door kosten te verlagen of opbrengsten te verhogen.
– Maak gebruik van het rekeningstelsel; rekeningen 70 (opbrengsten) en 60 (kosten) voorbeeld hiervoor vind je op https://www.vsdc.be/Repository/Downloads/Minimumindelingvaneenalgemeenrekeningstels
– Maak een best case en worst case scenario
– Cijfermateriaal moet onderbouwd en realistisch zijn
Wil je meer weten? Wordt lid en heb toegang tot onze topics voor leden: